- The Life Of Emmha -

Alla inlägg under april 2011

Av Emmha - 29 april 2011 23:45

Idag har inte gjort så mycket jag har varit till borlänge och köpt en ny quick knit och sen så har jag o min sambo grillat och sett på film och nu ska vi sova

Av Emmha - 28 april 2011 22:45

Idag har jag inte gjort så spec mycket har varit till vårdcentralen med mitt finger som jag slog i någon dag sen och fick veta att jag hade stukat den rejält sen åkte jag hem och satte mig med min upsats och har typ suttit med den hela dagen och kvällen , den ska vara klar den 12 maj och jag hade typ börjat innan men nu är jag nästan klar. Jag fick ny energi att skriva den igår när jag var på skönvikt, eftersom min upsats handlar just om gastric bypass operation, vad som händer före och efter operationen och lite till. Ska fortsätta med de imorgon igen och ändra menningar och sånt just nu så kollar jag på Big brohter de är snart slut då ska jag sova.



Over And Out!

Av Emmha - 27 april 2011 20:49

Jag har fått en fråga om vad dumping är och de är kanske är fler som undrar vad de är så jag gör ett inlägg om vad de är...  men även vad jag fick lära mig mer än vad jag skrev i de förra inlägget...


Vad är dumping?

En dumping orsakas av att ojämn energität mat kommer ner i tunntarmen och den blir överbelastad. Före en gastric bypassoperation har man en magmun i nedre änden av magsäcken som portionsvis släpper ut lagom stor mängd väl bearbetad mat i vällingkonsistens. Efter operation saknas den magmunnen. Det är därför centralt att man själv gör en del av magmunnens arbete genom att äta långsamt och tugga maten väl innan den sväljs ner. Det är också anledningen till att man avskiljer mat och dryck efter operation. Tar man ett par tuggor mat och sedan direkt sköljer ner den med en stor klunk vatten så går passagen för fort och risken för dumping ökar.

Med energitäthet menas mat som innehåller mycket socker (snabba kolhydrater) och ofta sött och fett i kombination (bakverk, glass mm). Det ger ett snabbt och högt blodsockersvar som i sin tur ger ett kraftigt insulinpåslag med ett blodsockerfall som resultat. Man kan då känna sig illamående, yr, kallsvettig och svag. Det är inte farligt men upplevs obehagligt. Symtomen klingar av efter cirka en halvtimme. Det är bra att försöka lära sig något av händelsen och tänka över vad det var som hände och varför. Automatiskt leder det till att man förhåller dig annorlunda till den sortens energität mat framöver och gör nödvändiga positiva förändringar i sitt ätbeteende. 


Dumping är något den som är viktopererad kan få när man äter för fort, för mycket fett, för mycket socker eller av att äta för mycket mat. Därför skall den som har blivit opererad äta långsamt, tugga väl och små portioner fast då äta ofta. Ja det är ju egentligen så man skall äta även om man inte är opererad.

Skillnaden här då är att det tar stopp, magen blir mätt och man kan bara inte trycka i sig mer mat.. då tänker jag på de som ex har ett matmissbruk. Skulle man ha det och vara opad så är dte inte säkert att denna personen slutar att äta för det, för just att äta sitter ju i huvudet på den som har ett matmissbruk.


Därav är det farligt för den som har ett matmissbruk att operera sig.


Vad händer när man får en dumping ?

Man får helt enkelt hjärtklappning, blir så trött att man kan somna på stående fot. Känner sig illamående, diarre.

Helt ofarligt men givetvis en otäck känsla.. Själv har jag råkat ut för det, men det har mest varit ”lightdumping” som jag skulle vilja kalla det. Då har det varit lätt hjärtklappning och trötthet efter maten. Dessa ggr har endast hänt då jag har ätit middag, aldrig när jag har ätit lättare mat, frukost eller mellanmål.

Det har då berott på att jag har ätit för fort, som jag egentligen inte trodde att jag skulle ha problem med innan operationen, för jag har alltid ätit sakta (om man jämnför med resten av familjen) men tydligen så har det inte gått tillräckligt sakta ändå.

Men man lär sig av misstagen… det tar allt längre tid mellan mina ”lightdumpingar” kan även säga att eftersom man är relativt nyopererad så är det svår att veta vad man kan äta och vad man inte kan äta. Allt är så olika till olika personer och eftersom man får börja om helt och hållet med sitt matbeteende så kan man inte undgå att råka ut för dumping.


Hur undviker du dumping??


*Stora mängder sockerrika och feta livsmedel. 
*Inte dricka till maten


dumping

Det här fick jag veta förutom dumping:

° Innan man gjorde Gastric Bypass så har man gjort  fyra olika operationer i magen för att gå ner i vikt men de var inte bra och man fick många biverkningar men tre av dom andvänds inte i Sverige men den fjärde andvänds men bara men folk som har BMI 55


° Den första Gastric bypass operationen gjordes 1952 men metoden kom till Sverige 1964


° Man ska inte äta snabba kolhydrater ( fast de visste jag redan)


° När man har gjort operationen kan man bli deppig och frusen


° Man ska inte bli gravid 1 år efter operation


° Sockret stiger fort efter operationen


°  85 % av alla som har gjort operationen som har diebetes har nu inte längre någon


° Man ska gå ner i vikt  1 mån innan operationen för att de ska bli lättare för kurirgen att utföra operationen eftersom de ska vara lättare att hitta levern som kladdig


° Själva operationen utförs med titt-håls kurirgi och tar ca 1 timme 


°Utskrivninen blir man om man inte har några problem efter 2-3 dagar


° 7500 operationer gjordes i  Sverige förra året


° B12 spruta ska tas var 3:dje månad hela livet


Ja de var de typ allt jag fick lära mig idag... Har ni frågor är de bara kommentera så svarar jag så gått jag kan...


Over And Out

Av Emmha - 27 april 2011 17:48

Idag har jag varit till Skönvikt igen för att ta EKG men även fått information gastric bypass och hur själv operationen går till  det var väldigt intressant jag fick veta mycket som jag inte visste innan t ex vad dumping är förnågot och hur månaga de var som gjorde en förra året och  hur lång tid en op tar.. Som sagt var så var de väldigt intressant o lärorikt. Nu ska jag bara ta och vänta på att kirurigen ska höra av sig så jag får träffa honom och få veta när min op blir av.

Jag hoppas att de blir snart:D 


 

Av Emmha - 25 april 2011 18:46


jag funderar på att ta mig råd att köpa dessa hörlurar

http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=21535&ProductDetailId=143822

Av Emmha - 24 april 2011 12:25

Ni som hat följt min blogg vet att jag har gått hos xtravaganza och i början gick de bra men när jag verkligen inte hade någon motivation och gå ner i vikt hjälpte de mig inte överhuvudtaget och jag har fick även jag problem med min mage efter att jag ätit deras soppor .. så när jag läste denna artikel och hörde de på radio så fick jag svar de jag har undrat länge att de är fler än som fick problem http://www.aftonbladet.se/halsa/article12926791.ab


Emma

Av Emmha - 23 april 2011 18:21

Den som säger att jag är lat kan fan slänga sig i väggen eller dra något över sig... för om jag nu skulle vara lat då skulle jag ju ta bussen till stan och inte ta cykeln och cykelnkärran och cykla sammanlagt 8 km...  Och om jag skulle vara lat skulle jag inte cykla varje dag till skolan så säg inte att jag är lat!


 

Emma

Av Emmha - 22 april 2011 18:07

Vilket härligt väder vi har de riktig sommarväder:D jag tycker de helt underbart idag har jag, min sambo och hans dotter cyklat cirka 4.5 km och sen har vi vart ute massor t ex kastat boll och vi har även grillat för första gången för i år:D underbart är de hihihi Just nu  lyssnar jag på big brother låten kan inte sluta lyssna på den:/


Ha de bra 


 

Emma

Välj Språk/ Select Language

Välkommen! Welcome!

Presentation


24-årig tjej som lever i ett hus tillsammans med sin sambo och
bloggar om;
- Sin vardag
- Sitt liv efter en Gastric bypass -operation som hon gjorde 6/2-2012
- Träning/motion
- Mat
- Bakning
- Recept
.. och mycket mera.

Instagram

Instagram

GBP-bloggar

Frågeruta

41 besvarade frågor

Kategorier

Skillnaden då och nu

   

Delmål

20 kg - har inte kommit på något än..  KLARADE DET DEN 12/4 2012

 

30 kg Köpa en klocka att ha på armen KLARADE DET DEN 9/8 2012

  

 

40 kg Fixa ny frisyr

 

50 kg - fixa nya glasögon

 

60 kg - Åka till Ullared

 

70 kg - åka på kryssning eller åka utomlands och fira

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7
8 9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23 24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år


Skapa flashcards