- The Life Of Emmha -

Alla inlägg under mars 2012

Av Emmha - 22 mars 2012 21:36

Vägning och mättningen kommer imorrn för jag har haft mycket annat i hjärnan dag...

Av Emmha - 20 mars 2012 18:10

 
Av Emmha - 18 mars 2012 17:28

Tänkte skriva hur det går för mig såhär 41 dagar senare efter operationen.

    Hälsan

  • Mår bra ovanligt bra
  • Humörsvängningar vissar dagar
  • Frossa på eftermiddar och nätterna
  • Såren ser bra ut
  • Känner mig lättare när jag går
     Mat
  • Har haft dumpings några gånger (bara när jag inte tuggat tillräckligt eller ätit för fort)
  • Kan forfarande inte dricka kaffe
  • Äta varann timme går sådär med... och BARA 6 gånger är svårt men ibland äter jag 7 gånger
      Motion
  • Försöker cykla motioncykel 15 min (Det ska bl 30 min sen men tar 15 min i början) varje dag men jag har svårt att komma igång men det blir bättre snart hoppas jag 
  • Ska snart få börja på gymmet igen och det ska bli skönt =)
 
Av Emmha - 17 mars 2012 17:15

Gastric bypass

När man genomgår en gastric bypass operation så kopplas större delen av magsäcken och tolvfingertarmen bort. Själva operationen kan genomföras antingen som vanlig öppen kirurgi där man öppnar buken mellan bröstbenet och naveln eller genom titthålskirurgi. En liten ficka i övre delen av magsäcken sys av till en storlek av cirka 1-2 deciliter. Därefter kapas tunntarmen av och sys fast vid den nya magsäcksfickan. Tolvfingertarmen sys sedan fast cirka 1 meter ned efter tunntarmen. Operationen tar 1-3 timmar att genomföra.


Efter operationen så passerar maten från matstrupen ner i en mycket liten magsäcksficka och fortsätter sedan direkt över i tarmen via en speciellt konstruerad tunntarmsslynga. Det gör att man endast kan äta små portioner mat och därmed går ned i vikt. Att man kortar ned tarmen innebär också att kroppen inte tar upp allt ur maten, både näring men också kalorier åker direkt ur kroppen, vilket också leder till viktnedgång.


Dumping

Vad är dumping?

En dumping orsakas av att ojämn energität mat kommer ner i tunntarmen och den blir överbelastad. Före en gastric bypassoperation har man en magmun i nedre änden av magsäcken som portionsvis släpper ut lagom stor mängd väl bearbetad mat i vällingkonsistens.


Efter operation saknas den magmunnen. Det är därför centralt att man själv gör en del av magmunnens arbete genom att äta långsamt och tugga maten väl innan den sväljs ner.


Det är också anledningen till att man avskiljer mat och dryck efter operation. Tar man ett par tuggor mat och sedan direkt sköljer ner den med en stor klunk vatten så går passagen för fort och risken för dumping ökar.


Med energitäthet menas mat som innehåller mycket socker (snabba kolhydrater) och ofta sött och fett i kombination (bakverk, glass mm). Det ger ett snabbt och högt blodsockersvar som i sin tur ger ett kraftigt insulinpåslag med ett blodsockerfall som resultat. Man kan då känna sig illamående, yr, kallsvettig och svag. Det är inte farligt men upplevs obehagligt. Symtomen klingar av efter cirka en halvtimme. Det är bra att försöka lära sig något av händelsen och tänka över vad det var som hände och varför. Automatiskt leder det till att man förhåller dig annorlunda till den sortens energität mat framöver och gör nödvändiga positiva förändringar i sitt ätbeteende. 


Dumping är något den som är viktopererad kan få när man äter för fort, för mycket fett, för mycket socker eller av att äta för mycket mat. Därför skall den som har blivit opererad äta långsamt, tugga väl och små portioner fast då äta ofta. Ja det är ju egentligen så man skall äta även om man inte är opererad.


Vad händer när man får en dumping ?

Man får helt enkelt hjärtklappning, blir så trött att man kan somna på stående fot. Känner sig illamående, diarre.

Helt ofarligt men givetvis en otäck känsla.. 


Hur undviker du dumping??

*Stora mängder sockerrika och feta livsmedel. 


*Inte dricka till maten


Hoppas att ni har lärt er något! om de är något ni undrar tveka inte att höra av er;)

Av Emmha - 17 mars 2012 16:07

Jag har suttit och gjort en bild där man ser hur jag ser ut just nu ( eller mer hur jag väger och borde se ut) och en där jag väger (och kanske ser ut ) som min målvikt.  

Av Emmha - 16 mars 2012 20:15

Jag tyckte inte om popcorn före operationen men nu älskar jag det:D  

gbp

Av Emmha - 16 mars 2012 17:30


Jag vet att jag har varit rätt så frånvarande från bloggen i några veckor men de beror på att jag har mycket i skolan men ska bli bättre lovar;)


Tänkte att jag skulle skriva lite om vad en gastric bypass operation är och vad dumping är för er som undrar... så jag håller på att skriva ett sådant inlägg så de kommer nog upp om några timmar eller så.. 


nu ska jag fortsätta med det inlägget hörs om ett tag


KRAM

Av Emmha - 15 mars 2012 16:48

Startvikt 9/1 2012; 135,8 kg

MIn vikt idag : 16/3 2012; 119.8 (-16 kg)

Vikt den;

23/1 2012: 131,3 (-4.5 kg)

16/1 2012; 132.2 (-3kg)

23/2 2012; 122.9 (-12.9) 

1/3 2012; 121.8 (-14 kg)

8/3 2012; 121.3 (-14.5 kg)

Startmått; 16/1 __________ 15/3

Hals -       37 __________  33 (-4)

överarm - 49 __________ 37 (-12)

Midja -    115 __________ 109 (-6)

Byst -     123 __________ 107 (-16)

Mage -  128 __________ 108 (-20)

Stuss-   139 __________  125 (-14)

Lår -    81 ____________ 63 (-18)

Vaden - 57 __________ 44 (-13)

Fotled - 27 __________ 25 (-2)


Jag har gått ner i vikt och de är glad över men mina mått ser helt konstiga ut på helst konstiga ställen har jag gått ner o på vanliga ställen har jag gått upp och ändå har jag gått ner i vikt jag får liksom inte ihop det hmm... och sen inser jag att jag har gjort min mättningstabell fel men det fixar jag till nästa vecka:) de är inte något stort fel men ett litet...


KRAM

Välj Språk/ Select Language

Välkommen! Welcome!

Presentation


24-årig tjej som lever i ett hus tillsammans med sin sambo och
bloggar om;
- Sin vardag
- Sitt liv efter en Gastric bypass -operation som hon gjorde 6/2-2012
- Träning/motion
- Mat
- Bakning
- Recept
.. och mycket mera.

Instagram

Instagram

GBP-bloggar

Frågeruta

41 besvarade frågor

Kategorier

Skillnaden då och nu

   

Delmål

20 kg - har inte kommit på något än..  KLARADE DET DEN 12/4 2012

 

30 kg Köpa en klocka att ha på armen KLARADE DET DEN 9/8 2012

  

 

40 kg Fixa ny frisyr

 

50 kg - fixa nya glasögon

 

60 kg - Åka till Ullared

 

70 kg - åka på kryssning eller åka utomlands och fira

Senaste inläggen

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12
13
14
15 16 17 18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Arkiv

Tidigare år


Ovido - Quiz & Flashcards